sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Mutta mitä minä teen sosiaalisessa mediassa?

Tämä kysymys heräsi mieleeni, kun luin Outi Lammin kirjoittaman tekstin Ei kevätväsymystä vaan some-väsymystä. Itse olen sosiaalisen median harrastekäyttäjä, joka kuluttaa rajallisesta ”joutoajastaan” melko paljon sosiaalisen median parissa, mutta ei saa siitä sentinkään taloudellista hyötyä. Ainakaan suoranaisesti. Eli mitä minä sitten somesta hyödyn?

Käytän somen sovelluksista pääasiassa, yllätys yllätys, Facebookia ja Twitteriä. Molempiin lähdin mukaan reilu vuosi sitten, mutta twitterin ensimmäinen ”käynnistysyritys” jäi puolitiehen. Syynä tähän oli se, että vuosi sitten twitter oli vielä Suomi-mittakaavassa hyvin hiljainen ja oma tietämykseni somessa toimimisesta oli nolla. Näin ollen en osannut toimia ”cocktailtilaisuudessa” sosiaalisesti oikein, joten keskityin ensimmäisen vuoden ajan Facebookin käyttöön, koska se on helpompi ”käynnistää”. Tämä johtuu varmaan siitä, että fb:ssa toimitaan pitkälti ihmisten kanssa, jotka tunnet etukäteen.

Mitä facebook on minulle sitten vuodessa antanut?

En ole lähtenyt haalimaan facebookissa ylettömiä määriä kavereita itselleni, koska mielestäni kohtuullinen kaverimäärä auttaa pitämään ”homman hanskassa” ja vuorovaikutuksen aktiivisena. Mutta olen facebookin avulla saanut uudestaan yhteyden useaan ajan saatossa hävinneeseen kaveriini ja muutaman kanssa yhteys on palannut hyvinkin tiiviksi (IRL-tapaamisia, tiivistä soittelua, meilejä yms.). Minulle jo yhdenkin tällaisen ajan aaltoihin kadonneen ystävän löytyminen merkitsee niin paljon, että en koe fb:n takia näyttöpäätteen tuijottamiseen käytettyä aikaa resurssin haaskaamisena.
Kadonneitten kavereitten ja ennalta tuntemattomien sukulaisten löytämisen lisäksi fb on auttanut minua verkostoitumaan harrastuksiini kuuluvan järjestötoiminnan muiden toimijoiden kanssa laajemalla säteellä.

Entä onko Twitter ollut minulle muuta kuin epäonnistunut käynnistysyritys?

Loin itselleni uuden twittertilin muutama kuukausi sitten, kun totesin, että fb alkaa olemaan ”hanskassa”, enkä halunnut uskoa aiempaa epäonnistumistani twitterin kanssa. Tällä kerralla opiskelin perusteet, lyhenteet etc. ennen aktiivista käyttämistä ja kun pari ”oikeaa” henkilöä löysi minut, niin se oli siinä… Muutama keskustelu ja retweeteistä poimittu uusi seurattava ja ”twitterin perusteet käytännössä”-opintojakso oli alkanut (ja jatkuu edelleen :) )…
Mitä twitter on sitten minulle antanut? Näin parin kuukauden käytön jälkeen voin todeta saaneeni twitterin kautta muutamia todella hyviä keskusteluita itseäni kiinnostavista aiheista ja mielenkiintoisia kontakteja ihmisiin, joihin en olisi IRL törmännyt todennäköisesti ikinä. Arvokkaita asioita.

Tietysti some on paljon muutakin kuin edellä mainitut asiat ja mielestäni esim. twitterin ja fb:n yksi hyvä puoli on siinä, että voit ohjata niiden tarjoamaa sisältöä mieleiseksesi omilla valinnoillasi. Kenet otat kaveriksesi, ketä tai mitä #hashtagia seuraat … toiset haluavat #taskubileet, jotkut haluavat uutissyötettä, jotkut keskustelua jne.

Minulle some on kavereita, uusia kontakteja, keskusteluja, enemmän tai vähemmän vakavasti, ja joskus #taskubileitä tai pelejä. Toisinaan aktiivisemmin, toisinaan taas passiivisemmin... Ihan oman fiiliksen mukaan :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti