lauantai 27. maaliskuuta 2010

Ei koiraa karvoihin katsominen...

Sain kokea pari päivää sitten mainittavaa toisen ihmisen huomioimista ja sain samalla opetuksen, ettei ketään pidä tuomita etukäteen jonkin ulkoisen, epäolennaisen asian vuoksi.

Tämä tapahtui, kun olin työreissulla kulkemassa kairoja Levin ja Muonion välillä ja siirtymässä autolla seuraavaan "kulkupaikkaan". Lähdin eräältä metsätieltä ajamaan ja päätielle käännyttyäni huomasin takapuskuriini liimautuvan uudenkarhean Audin. Yhtäkkiä Audi pysähtyi tien laitaan ja kuljettaja hyppäsi autosta ulos. Ihmettelin toimintaa, mutta jatkoin matkaa, koska en tiennyt mitään syytä, miten tämä pysähtyminen olisi voinut liittyä minuun. Parin kilometrin jälkeen samainen Audi alkoi taas lähestyä takapuskuriani. Olin juuri kääntymässä päätieltä pois, joten arvelin, että auto pääsisi jouhevasti ohi, kun löisin vilkun päälle ja hidastaisin vauhtia hyvissä ajoin, kun tie oli kerran tyhjä. Mutta mitä tapahtuikaan; Audikuski hidasti ja vilkutti kääntyvänsä samaan suuntaan! WTF, ajattelin... Tuollainen auto ei ole tulossa oikeasti soramontulle! Tässä vaiheessa päähäni tuli osittain median luoma kuva Audimiehestä, jonka eteen olin kiilannut törkeästi syrjätieltä, ja joka tulisi antamaan siitä minulle palautetta... tai jotain muuta vastaavaa. Pysäytin auton ja menin "hieman" ennakkoluuloisena tiedustelemaan, että mitä asiaa tällä Audikuskilla oikein oli... ja hän ojensi minulle hanskani, jotka olin unohtanut auton katolle laittaessani suksia kattotelineisiin, ja jotka olivat lentäneet hänen eteensä auton katolta! Totaalisen yllättyneenä ja hämmentyneenä kiitin "Audimiestä" ja jatkoimme matkaa, kumpikin omaan suuntaamme.

Jälkeenpäin jäin hieman häveten pohtimaan a) ennakkoasennettani tuntematonta ihmistä kohtaan pelkän automerkin perusteella ja b) sitä, että olisinko minä, "Toyotamies", vastaavassa tilanteessa vaivautunut pysähtymään ja poimimaan minulle tuntemattoman ihmisen hanskat tien päältä... tähän jälkimmäiseen en olisi varmaa vastausta pystynyt antamaan ennen tätä tapahtumaa. Mutta tämän jälkeen lupaan, että jos Sinä, joka luet tämän, unohdat joskus hanskasi (tai jotain muuta) autosi katolle ja ne tipahtavat eteeni, niin toimitan ne takaisin sinulle.

Ja jos Sinä mustan Audin kuljettaja, joka poimit LandCruiserin katolta lentäneet hanskat tien päältä Levin ja Muonion välillä ja toimitit ne takaisin minulle, jostakin syystä satut joskus lukemaan tätä, niin vielä kerran: KIITOS!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti